Titel

En hemsidas titel är en viktig del i sökmotoroptimeringen. Du vill här berätta både för besökare och sökmotorer vad din hemsida handlar om. Likt en bok ska den berätta om vad din hemsida handlar om i sin helhet. Vanligt är också att man väljer en titel där det viktigaste sökordet är med. vanligt är också att man har med sitt företags namn.

Vart ändrar man titel på sin hemsida?

I dom nya systemen har det blivit väldigt enkelt att ändra sina inställningar för titel sättning. Du brukar oftast bara leta i hemsidans grundinställningar. Annars ligger titel taggen högst upp i din hemsidas html kod. Du hittar den mellan <head> taggarna. se bilden nedanför.

/titel-tagg-hemsida.jpg

Hur skriver man en titel för sin hemsida?

Vi vill ju presentera företaget på bästa möjliga sätt i vår titel tagg. Vi tar ett exempel att kalle driver en firma som arbetar som snickare i karlskrona. Då skulle jag vilja ha med både företagets namn plus vad kalle kan erbjuda för tjänster till sina Google sökande kunder. Jag vill också här arbeta med det lokala sökordet Karlskrona. exempel på titel här skulle kunna vara Kalles bygg - Snickare i Karlskrona. Kort enkelt och visar tydligt vad kalle gör i sin firma. Folk som söker i Google nappar oftast på en bra titel. Tänk därför ut något riktigt bra.

5 tips till en bra titel

  1. Antal tecken i en titel bör vara runt 53-64 tecken. Men sen mitt egna exempel ovan är mindre än 53 tecken, tycker dock titeln är bra. Krångla inte till det.
  2. Tydlig och enkel titel, du ska locka in dina Google sökande kunder.
  3. Ha det viktigaste sökorden först i titeln.
  4. Använd inte ett sökord två gånger. Kalles bygg i Karlskrona - Snickare i Karlskrona
  5. Prova gärna att ändra din titel och se ifall du får ett bättre resultat! Snickare i Karlskrona - Kalles bygg